Sjalabais´ supper (tomat, blomkål, oksehale)

HJEMMELAGA TOMATSUPPE:

Hvitløk
Sjalottløk

Hakkes og stekes mykt i litt olje eller smør, så har jeg i pepper + evnt. chillipulver og/eller kayennepepper.

To bokser med hermetiske tomater (ja, jeg er lat, og gidder ikke skolde og flå 800 gram med tomater for så å grovhakke de) blandes med løken.

Ett glass tomatpurè røres inn i suppa.

Liker du suppa tykk, så lar du være å vanne den ut med buljong eller kraft. Vil du ha den så tykk som dette, putt kun en buljongterning i den om du ønsker litt annen smak. Vi spiser den gjerne uten buljong eller kraft, men av og til bruker jeg det for variasjonens skyld.

Grilla paprika gir veldig god smak! For å lage det, så vasker og deler du en (eller to eller tre) paprikaer i to, fjerner kjernehuset og legger de med skallet opp under grillen i ovnen. Jeg setter min på 250 grader, for høyere går den ikke. Tipper de pleier å stå i ca. 10 minutter før skallet er svartsvidd fra topp til bunn. Når skallet er helt sort, så tar jeg de ut av ovnen og oppi en brødpose og lar de ligge på benken og avkjøles før jeg kutter de i litt opp og hiver de i suppa.

Avokado har jeg av og til oppi omtrent i det suppa er ferdig. Bare deler den i fire eller noe før jeg slenger den i.

Når jeg har hatt i det jeg føler for, finner jeg fram stavmikseren og kjører suppa til en helt jevn masse. Jeg liker å ha en relativt tykk suppe, for da søler ungene mindre mens de spiser  


Mange liker å gjøre tomatsupper mildere med å ha i melk eller fløte. Selv bruker jeg det ikke, men jeg har litt fløte (og ekstra olivenolje) i suppa til ungene. Ungene er veldig glad i ha makaroni og egg til suppa si, så det koker jeg på sida og har på tallerken.

Om vi ikke har egg og makaroni, så hender det at jeg putter i litt røde linser.
En god voksenvariant er å ha en del grilla paprika oppi, krydre den godt med chilli og strø ost over når den er ferdig.



HJEMMELAGA BLOMKÅLSUPPE:

Sjalottløk og hvitløk hakkes opp og steikes mykt i olje eller smør.


Blomkål (ett stort blomkålhode metter akkurat oss fire, men ungene er relativt småspist)

Deles opp og steikes lett sammen med løken. Ha på pepper sammen med løken.

Fyll på med vann, men ikke helt til toppen av blomkålen. Tror jeg bruker en knapp liter til ett blomkålhode. Vannet kan byttes ut med kraft om du har det. Eller ha i en terning eller to med buljong.

La blomkålen koke til den er myk. Bruk stavmikser (eller en eller annen kjøkkendings som kan lage suppa til purè) og la den mikse til den blir jevn og glatt.

Vil du ha litt tyggbare biter, så spar noen buketter med blomkål og legg til sida før du mikser suppa sammen. Det er også godt med brokkolibuketter oppi.

Melk eller fløte kan også mikses inn, men det ser du selv hva du ønsker. Ungene får gjerne både litt fløte og litt olivenolje oppi sin porsjon, jeg står over selv.
Det er godt med sprøstekt bacon ved siden av. Godt brød er heller ikke til å forakte.




Oksehalesuppe:

Jeg bruker en stor jerngryte, bruner først kjøttet i litt smør (to kg i dag, så bruna det i to omganger). Tar det så ut.

Så surrer jeg pepper, litt chilli, løk og hvitløk (fem sjalottløk og en kinesisk hvitløk i dag) i litt rapsolje i den samme gryta. Når løken og hvitløken er blank, heller jeg oppi rødvin (ca. 2 dl i dag) og lar det koke inn til ca halv mengde.

Har oppi hakka tomat fra boks (to bokser), tomatpuré (ett glass), vann (ca. 5 dl) og en skvett balsamico. Rør sammen. Ha i grovt kutta grønnsaker (en gulrot og en god bit med sellerirot, vanligvis har jeg også i grillet paprika, men i dag var vi tomme for paprika), rør sammen og ha så i kjøttet. La det stå og koke med lokket på så lenge du orker, minimum to timer, gjerne i seks - syv - åtte - ni....

Rett før servering plukker du kjøttet ut og stavmikser suppa jevn. Du kan selv velge om du plukker kjøttet av beina og legger det oppi gryta igjen, eller om du bare putter beina oppi og serverer det sånn. I dag plukka jeg kjøttet av beina, siden det var noen utålmodige barn som skulle serveres. Smak til med litt ekstra salt og pepper.

No comments: