Jeg har i dag lagd 7-8 liter tomatsaus og tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere. Jeg lager sausen uten hvitløk og chilli, selv om man selvsagt kan lage den med, men liker å ha en smaksfull flerbrukssaus og så heller tilsette hvitløk og chilli når jeg lager de ulike rettene. Sausen bruker vi til både lasagne, spaghettisaus med eller uten kjøtt, tomatsaus på pizza osv, og jeg lager mye for så å fryse ned i fryseposer i passende porsjoner. Jeg lager sausen i min 12-liters gryte.

Du trenger:
1 bunt selleri
ca 3 løk
ca 6-8 gulrøtter
3-4 hønsebuljongterninger
2 tsk timian
2 tsk oregano
1 glass soltørkede tomater
3-4 spiseskjeer hvitvinseddik
6-8 bokser grovhakkede tomater
1 boks tomatpurré

Hakk opp en bunt selleri, løk og gulrøtter - ca like mye av hver, og la dette surre i litt smør i en stor kjele. Når det har blitt litt blankt (smøret har smeltet) tar jeg oppi vann til det dekker grønnsakene godt. Tilsetter ca 3-4 hønsebuljong terninger, ca 2 tsk. timian og 2 tsk oregano, et lite glass soltørkede tomater og 3-4 spiseskjeer hvitvinseddik (etter smak). Dette skal så koke ned til mye av væsken er borte, dvs ca til halvparten er borte. (Jeg lar dette gjerne koke inn minst en time eller mer). Når dette er ferdig kokt inn tilsetter jeg 6-8 bokser med grovhakkede tomater og en boks tomatpurre, før jeg lar det koke videre. Kokes ca 20 minutter og så kjører jeg stavmikser til det er en jevn saus med småbiter av grønnsakene i.

Tror det er hele oppskriften, men siden jeg lager den fra hodet og ikke oppskrift blir den sikkert litt ulik hver gang. Smak på buljongen underveis og mulig dere synes det er litt mye hvitvinseddik, men det gir gjerne en kjempegod smak etter man har tilsatt tomatene. Blir det for mye eddiksmak kan dette avbalanseres med litt sukker.