Caroline's iskake


Dette er en dajmiskake med marengsbunn. Den er veldig enkel å lage!

Denne kaken har fått navnet Caroline's iskake for den har jeg fått fra min beste venninnes mor. Dette er en supergod kake, som er en sikker vinner på alle kakebord. Har aldri kommet hjem med kakerester.. men kan jo også ha noe med at det er en iskake - og den smelter.. :) Mange dajmiskaker er med gelatin, og kan sikkert også brukes i denne, men jeg syns gelatinen gir isen en merkelig smak, så jeg anbefaler å bruke oppskriften som den står - uten.

Bunn:
3 eggehviter
1 1/2 dl sukker
Vispes stivt. Anbefaler når du skiller plomme og hvitte, å gjøre dette egg for egg i egen bolle, og så helle hviten over etterhvert. Slik sikrer du at du ikke får plomme i det som skal bli marengs.

Deretter bland i
1 ts vaniljesukker
1 ts potetmel
1 ts hornsalt

Dette has i rund kakeform (jeg bruker både bakepapir - og smører bakepapiret for at kaken skal løsne fra papiret) og stekes i 3t på 100 grader. Avkjøles.

Når bunnen er kald kan du lage isen.
Is:
3 eggeplommer
100 gr sukker
piskes til ca eggedosis.

Ha så i 1 ts vaniljesukker

Pisk 3 dl fløte til krem og bland dette med eggedosisblandingen.
Til slutt blandes det i 1-2 opphakkede dajm. Isblandingen helles oppå den avkjølte marengsbunnen.

Pynt med 1 opphakket dajm på toppen, dekk med aliminiumsfolie og sett i fryseren.

No comments: