Murmelmys scones

Oppskrift på scones (alt er sånn ca da jeg bare klæsjer litt oppi her og der)
100g smør smeltet
4 dl kefir
1 1/2 ts bakepulver
2 egg
3 dl sammalt hvete (grov eller fin)
hvetemel
sukker
2 ss sitronsaft, gjerne skall også. Gjør den saftig.


Sett ovnen på ca 240 grader.

Bland alt sammen, ikke bruk maskin. Dere ser jeg ikke har satt opp noen mengde på hvetemel og sukker. Smak til med sukker (kjøpesconesene har MYE smør og MYE sukker...nam nam) og tilsett hvetmel til deigen blir passe tykk/klissete. Den skal sitte godt sammen og ikke flyte ut når du legger på brettet.

Når du har passe konsistens på deigen så bruker du to spiseskjeer til å dytte passe stor mengde på brettet. Husk at deigen vil heve (de første jeg lagde ble enorme!)!

Settes så nederst i ovnen i ca 10-12 minutter til de får fin farge.


De er supre å fryse (de jeg hadde med i dag bakte jeg for en måneds tid siden). Da varmer du dem bare midt i ovnen på 150 grader til de er gjennomv

No comments: