Horn




Gjærbakst er alltid godt å ha i fryseren, og horn har blitt en av mine bakefavoritter når jeg egentlig ikke orker å stå å rulle boller. Denne oppskriften bruker jeg alltid å triple siden de er gode å fryse og kjappe å bake.




Horn
ca. 16 stk.

3 1/2 dl melk
2 ss margarin
25 gr. gjær
1 ss sukker
1/2 ts salt
ca 500 gr. (8-9 dl) hvetemel
egg til pensling
valmuefrø el. sesamfrø til pynt

250 grader i 10-15 min, midterste rille

Varm melk og margarin til 37 grader.
Rør ut gjær og sukker i melkeblandingen i bakebollen.
Tilsett salt.
Rør inn hvetemel.
Deigen skal arbeides lite, for at den ikke bli seig.
La den stå lunt og tildekket til heving.
Del deigen i to.
Kjevle hver del til en stor, rund leiv.
Del leiven i åtte spisser.
Rull den sammen til horn.
Legg hornene på stekebrett og la den etterheve.
Pensle med egg, og dryss på frø.
Stek hornene til de er pent gylne.

1 comment:

Sessa said...

Kjempe fin side, jeg legger en link til denne på bloggen min!
Utrolig my deilig for øyet akkurat nå, men i morgen prøver jeg gjerne horn nam, nammmmm.