Curry med Kylling og Linser



I de åtte årene jeg har bodd i Englands "curry-hovedstad" Leicester har jeg blitt skikkelig avhengig av indisk mat. Jeg har flere gode venner av indisk bakgrunn, og har vært så heldig å plukke opp litt curry tips her og der! Så her er en oppskrift på en superkjapp Curry med Kylling og Linser. Jeg har "lånt" et bilde for nå, men denne lager jeg ofte (med litt variasjoner hver gang) så jeg skal ta et bilde neste gang!

Nok til ca. 4 personer:

4 kyllingfileter, skåret i biter
2 løk
4ss Garam Masala (kryddermix, fås i innvandrerbutikk)
Chilipulver, salt og pepper etter smak og behag
1/2 dl matolje
1 dl malte mandler
1 neve rosiner
1 dl røde linser
1 boks hermetiske tomater
1 lite glass tomatpure
1 boks kokosmelk
Litt buljongpulver


1. Skjær løken i skiver og brun ca 1/4 i litt av oljen, sammen med kylingen. Resten av løken kjøres sammen med resten av oljen og krydderet i hurtigmikser (eller med stavmikser) til en jevn masse.

2. Når kyllingen og løken har fått litt farge, heller du løk- og kryddermassen over og freser videre i ca 3-4 minutter.

3. Ha i malte mandler, linser og rosiner. Rør godt og fres i 1-2 minutter.

4. Ha så i de hermetiske tomatene, kokosmelken, tomatpureen og buljongpulveret. La curryen småkoke under lokk til linsene er møre, ca 30 minutter. Hvis curryen er for tynn kan du ta av lokket mot slutten av koketiden. Smak til med salt og pepper.

Serveres med ris og Naan-brød, poppadoms, og mango chutney.

Dette er en modifikasjon av en "ekte" curry, tilpasset ting jeg gjerne har i skapet til vanlig. Jeg pleier å variere masse med hva jeg har oppi, f.eks. bruker jeg ofte flere krydder, bytter ut kyllingen med annet kjøtt eller en boks kikerter, tilsetter grønnsaker av ymse slag... Denne pleier å bli god uansett, og er en stor slager hos min lille gutt som gjerne spiser to stoooore porsjoner!

1 comment:

RSannes said...

Fantastisk god oppskrift! Jeg hadde i et par ss med "hot madras curry" og det ble veldig godt. Serverte den med ris og kikertbrød som tilbehør